Friday, January 29, 2016

Allah tarik nikmat

Ada mula kerja pada tahun 2009 selepas grad. Jadi tahun ini merupakan tahun ke-8. Bermacam jenis pekerjaan dan industri yang pernah AAD kerja - cikgu tadika, web developer for government website, system analyst, tutor, cikgu tuisyen, .... tukang jahit baju pun pernah. Tiba-tiba rasa nak kongsikan pemerhatian ADA mengenai bos-bos yang ADA pernah report to. Dari pemerhatian ADA ada macam-macam jenis bos juga ikut personaliti masing-masing:

1. Perfectionist :  Dari segi content hingga ke design slide presentation semua nak kena top ten. Ada yang jenis tak puas hati, so in the end diorang yang akan wat sendiri tapi ada gak jenis yang reti mengarah je. Dia pun tak tau nak wat slide tu camna.

2. Ada gak yang jenis kurang engagement dan communication dengan staff bawahan dia. Walaupun dia baik tapi dia tak reti nak communicate dengan staff. So in the end dia tak faham dengan perangai semua staff dan bergantung hanya kepada staff yang suka membodek dia. 

3. Peramah pandai amik hati staff. Walaupun dia tak buat kerja tapi dia pandai amik hati staff. So staff datang dengan gembiranya.

Ni 3 jenis je ADA summarizekan jenis-jenis bos. Jadi kesimpulan yang ADA dapat is sebenarnya staff ni nak happy je datang kerja. Walaupun kerja menggunung tinggi tapi bila persekitaran ok. Staff akan willing to help the boss and the organization. Sebab  tu la pernah omputih keluarkan quotes:

"Happy staff will make a successful organization"

Ada lagi satu yang ada belajar dari bos-bos ni ialah gaji diorang besar so tanggungjawab pun besar. Jadi tak mustahil bila diorang tak wat kerja setimpal macam2 cara gaji itu ditarik.

Allah tarik nikmat yang diberikan
sebab nak selamatkan kita dari bahaya besar yang mendatang

Allah sayang sangat dengan kita semua ni.











Bebelan petang Jumaat~~~~



No comments:

Post a Comment