Wednesday, January 27, 2016

Program Stress 2016

Hari selasa yang lalu , ADA ada menghadiri sesi pengurusan stress.  So here ADA kongsikan serba sikit info yang ADA dapat.

1.  Zaman sekarang ni stress bermula dari zaman kanak-kanak seawal 12 tahun lagi.

2.  Anxiety ---> Stress -----> Hypertension... Tiga Stage ni can happened within 1 minute. Silap-silap 2  to 3 second pun boleh terus dapat jika tak ditangani dengan baik

3.  Be selfish. Sayang kan diri sendiri dulu.Utamakan kan diri sendiri berbanding perkara lain. Lantak orang nak kata apa. Pedulikan KPI, markah prestasi dan perkara-perkara yang menggangu emosi. Jika rasa diri sendiri , just let it go (bak lagu Frozen..hehe). Jangan push sangat sehingga membebankan diri sendiri.

4.  Cara paling cepat untuk destress is back to nature. Sentuhan dengan benda hidup supaya ion2 negatif itu boleh dibuang.

5.  Stress bermula dari permasalah kecil umpana bebola kecil yang dihimpun dan dibiarkan sehingga menjadi satu bebanan yang tidak dapat ditanggung. Justeru itu jika anda rasa anda stress cepat2 cari cara untuk destress even smile to yourself. That is the fastest fastest way,.. Dan ianya sangat membantu.

6. Makan berlebihan tak membantu. Malahan corak pemakanan anda turuk menyumbang kepada stress. Contoh makanan yang wat anda cepat stress is fastfood(sebab banyak garam), makanan bergoreng dan makanan pedas.

7.  Small gesture dan senaman juga membantu anda untuk destress.

8. Faktor luaran ( keadaan ekonomi, cuaca, politik daln lain-lain) menyumbang kepada 30% penyebab stress anda.

No comments:

Post a Comment