Thursday, April 14, 2016

Random thought on Thursday afternoon

My new department ADA new generation, fresh grad umur dalam 23 -27 years old. First job.
Setelah almost tiga bulan di sini I can see myself on them. Myself masa mula-mula kerja kat organisasi ini. Rebellious and kuat complain. Menyampah dengan senior2 yang duk kipas2 bos… adoi terasa betapa tak bersyukurnya dulu-dulu… sad…

But I learn along the way…. I learnt that:

1. Tak perlu nak rebel and complain banyak2 sebab in the end it just bring the negative aura to you. Tak mengubah situasi, budaya dan perangai orang-orang lama ni.

2. Senior2 ni bukannya kaki kipas tapi diorang nak bagi mood bos2 ni happy. Bila mood2 bos2 ni happy senang kita nak buat kerja. As long as senior2 ni kipas tapi tak backstab orang lain. Senior itu diklasifikasikan baik.

3. HATI – HATI ! Do not make judgement earlier. Jangan hanya dengar apa orang kata atau menilai dari jangka masa yang sekejap. Kita tak akan tahu perangai orang tu sebenar. At least give a year to make a judgement. ADA pernah terkena dengan rakan sekerja yang kita baik sangat dengan dia, even kita datang personal event dia during weekend tapi end up dia backstab semua orang yang baik dengan dia sebab nak naik pangkat. YA Orang macam ni memang wujud di hampir semua tempat pekerja. (  Kawan- kawan pun cerita benda yang sama> SWASTA or GOVERNMENT pun serupa sahaja ya). Please be careful!

Image result for careful icon

4. Kawan yang baik adalah kawan yang menasihat atau menegur kelalaian kita. Bukan sebab nak jaga hati  atau hubungan semata. Kita layan atau biarkan sahaja. Kawan nak pakai baju seksi ,. Kawan tak solat … kita biarkan sahaja. Allah Nampak.  Dan tanya diri, Do you seriously sygkan perhubungan persabahatan ituatau semata-mata hang takde kawan jadi u need one?

5. Memang wujud lagi satu jenis kawan sekerja yang sangat2 ikhlas nak bantu kita. Kalau boleh nak sama2 ngan kita bila kita kena marah. Tunjuk ajar kita sungguh2… MEMANG ADA… Alhamdulillah I found one ^_^


ADA tak tahu sama ada disebabkan personality ataupun umur  yang menyebabkan berlakunya percanggahan. Tapi yang pastinya, masa bekerja ADA banyak belajar pasal perangai manusia.

Different Ways to Say Thank You to a Colleague [Infographic] Infographic

No comments:

Post a Comment