Sunday, March 27, 2016

Aktiviti Hujung Minggu

Sejak Baby M dah pandai  berjalan dan bermain di luar ini, ADA jadualkan satu aktiviti bersama anak di luar rumah bermula dari hari Jumaat (malam). Memandangkan hari-hari yang lain seperti tidak sempat nak bawa Baby M keluar. Pagi-pagi dah keluar bekerja balik dah nak waktu Maghrib. Jadi masa untuk bawa Baby M keluar jejalan is very limited.
Rutin bawa Baby M beriadah hujung minggu.


Aktiviti-aktivitinya biasa je, cuma make it fun to him:

1. Sambil shopping barang-barang dapur, ADA akan tunjukkan nama-nama sayur dan buah-buahan. Suruh Baby M pegang all those thing, untuk boost motor skill dia.

2. Bawa dia main kat playground. Both yang indoor and outdoor.

3. Pergi mandi kolam renang. Ini bila cuaca ok je.. cuaca sekarang ni memang ADA limit kan pendedahan ke outdoor.

Sebagai ibu yang bekerja ADA rasa masa dengan anak sangat-sangat kurang. Jadi masa yang ada tu ADA gunakan untuk bermain dan belajar dengan dia. Key point yang selalu ADA ingatkan untuk diri sendiri adalah make sure Baby M is happy while learning sebab dulu masa ADA jadi cikgu tadika. ADA tengok ramai parents duk force anak belajar2 sampai budak –budak jadi tension. Ini tak sepatutnya berlaku! Kanak- kanak bawah 7 tahun patutnya kena lebih banyak bermain dari duduk dan buat homework. Mungkin sistem pembelajaran Negara yang terlalu demanding now nak suh semua kanak-kanak jadi begitu. Kasihan lah pada anak-anak…



No comments:

Post a Comment